Tuesday, April 13, 2010

روز سرنوشت: 22 خرداد

شاید بهتر بود برای اینکه هنری تر یا شاعرانه تر بشه، بذارم توی سالگرد 22 خرداد اینا رو بنویسم،
به هر حال سعی می کنم به تدریج خاطرات بقیه روزهای مهم سال 88 رو اینجا بذارم

مشاهده یک
ساعت 9 صبح در اواخر صفی طویل برای رای دادن ایستاده بودم! نفر پشت سری گفت ما بیخودی اینجا ایستادیم، ندیدین که 8 صبح تلویزیون نشون داد که رهبر رای رو انداخت توی صندوق؟ همون موقع دیگه نتیجه معلوم شده! من شدیدا مخالفت کردم: اتفاقا ما هم برای اینکه اینجوری نشه توی این صف ایستادیم

مشاهده دو
وسط روز با یکی از دوستان در مالزی چت می کردم، سر حال و قبراق بود، می گفت "سبزها خیلی زیاد بودن"؛ اونجا انتخابات تموم شده بود، نتیجه اونجا رو به من گفت که البته الان دقیقا یادم نیست، اما موسوی به مراتب بیشتر از بقیه بود. در هر حال چیزی که بعدا رسما به عنوان آمار آرای مالزی اعلام شد 180 درجه مخالف حرفای این دوستمون بود

مشاهده سه
هنوز فیس بوک و یوتیوب فیلتر نشده بودند، بعد از ظهر همه با نگرانی توی فیس بوک بودن، یکی نوشت که به ستاد قیطریه حمله شده، نگرانی، نگرانی، نگرانی ... ساعت 6 بعد از ظهر یکی یه لینک داد از فارس به این مضمون: "پیروزی کاندیدای عدالت طلب با 65 درصد آرا" لینک رو توی فارس باز کردم: خبر مربوط به ساعت 3 بعدازظهر همون روز بود!!! مسخره بود! توی فیس بوک نوشتم که درست گفته دیگه! اسم که نیاورده، منظورش موسویه! دوستان استقبال کردند و مدتی به خودمون امید دادیم با این حرفا

مشاهده چهار
شب بود، انتخابات توی بعضی از حوزه ها ادامه داشت، اما آرا داشت اعلام می شد! توی فیس بوک یکی از بچه ها که امریکا بود شوکه شده بود، گفت اینا دیگه چیه، من تازه دارم می رم که رای بدم، این چه وضعیه؟ جواب دادم تو به این چیزا اهمیت نده، برو رایت رو بده! اونم گفت: راست می گی اینا می خوان روحیه ما رو خراب کنن که رای ندیم. من دیگه رفتم!
آخی: چقدر ما خوش بین بودیم و چقدر محکم به امیدمون چسبیده بودیم!؛

مشاهده پنج
نیمه شب اعلام آرا ادامه داشت، حالا بماند که یکی از دوستای خود من توی همین ایران ساعت یک صبح بالاخره رای داده بود! آرا به صورت خطی بالا می رفت: مهم نبود چندتا رای شمرده شده، 65 درصد ثابت بود! اخبار و عکسهای حمله به ستادها در اومده بود، پلیس توی شهر مانور اقتدار گذاشته بود! توی فیس بوک حال همه خراب بود، نوشتم:
-نگران نباشید، این شمارش مربوط به صندوق های سیاره! بذارید تهران و بقیه شهرهای بزرگ رو بشمارند، درست می شه!
یکی از دوستام نوشت- بابا کودتا شده!
من- صبر داشته باش، فقط بخش کوچیکی از آرا شمارش شده،
جواب داد- تو چرا متوجه نیستی؟ اصلا مهم نیست چندتا رای شمرده بشه! کودتا شده! اصلا رای شمرده نمی شه
دیوار فیس بوک رو ول کردم رفتم توی چت خصوصی: آخه من نمی تونم کودتا رو باور کنم
جواب آخرش مثل آوار روی سرم بود: کودتای 28 مرداد رو هم کسی باور نمی کرد.......؛

مشاهده شش
دوستی از کانادا که حتی نتونسته بود رای بده به من می گفت آخه یه کاری بکن! گفتم تنها کاری که من از دستم برمیاد اینه که برم بگیرم بخوابم تا برای جشن پیروزی فردا انرژی داشته باشم! شاکی شد که نخوااااااااب! کدوم جشن پیروزی؟ داره کودتا می شه!
زدم روی مد آفلاین و دیگه به هیچکس جواب ندادم...؛

مشاهده هفت
فردا صبح ساعت 6 تلویزیون روشن کردم که وضع آرا رو ببینم: همون وضعیت! فقط جالب بود که نسبت ثابت مونده بود و تعداد آرای سفید و باطله همچنان صفر بود! اگه اشتباه نکنم تا زمانی که بیست میلیون رای اعلام شده بود، همچنان تعداد آرای باطله صفر بود، به دقت و فرهنگ تک تک آحاد این ملت که اینقدر دقیق آرای خود را نوشته و به صندوق افکنده بودند، افتخار نمودیم!؛

........

1 comment:

  1. I know what you are talking about, it was like hell!

    ReplyDelete